10 вер. 2015 р.


Фейнманій буде останнім хімічним елементом. Елемента з більш великим ядром просто не може існувати, так як в такому випадку електрони навколо нього повинні обертатися швидше за швидкість світла, а це неможливо. Принаймні так вважає сучасна наука. Свою назву гіпотетичний Фейнманій отримав на честь фізика Річарда Фейнмана, який вперше вказав на існування цього граничного елемента.

9 вер. 2015 р.

 

Нинішнього року система незалежного тестування зробила великий крок у розвитку. Багато нововведень, багато планів на майбутнє. Але останні події навколо Центру тестування неабияк здивували й занепокоїли. Особливо тих, хто вступав до вищих навчальних закладів. Проте й майбутнім випускникам не легше. Вони стоять на низькому страті й не розуміють: що буде далі зі ЗНО? До чого готуватися? Адже підготовка до іспитів починається вже тепер.

Про це журналіст Дзеркала тижня Оксана Онищенко запитує директора Українського центру оцінювання якості освіти Ігоря Лікарчука.

Ігоре Леонідовичу, чи правда, що ЗНО-2015 може стати останнім?
На жаль, є дуже реальна загроза того, що так може статися. Я про це сказав під час прес-конференції 27 серпня. Якщо терміново не зробити дуже серйозних кроків, то зовнішнє оцінювання, яке поки що залишається найбільш успішною освітньою реформою, може перейти в категорію історичних фактів.

Мої слова не є блефом чи спробою якоїсь реабілітації. Вони базуються на об'єктивному аналізі ситуації, що склалася в УЦОЯО: як після подій 21 липня, так і внаслідок того, що держава впродовж останніх восьми років жодної копійки у розвиток та підтримку системи ЗНО не вклала.

Згадайте, що про можливий крах я говорив іще навесні 2014 р. Тоді міністрові освіти і науки С. Квіту вдалося домовитися з бізнесом про фінансову підтримку, що врятувало ситуацію. Але зараз точкова одноразова допомога проблеми не вирішить.

Уточніть, будь ласка: після 2015 р. ЗНО можуть скасувати взагалі? Чи воно все ж таки може відбутися, але без запланованих раніше "дорогих" реформ? Скажімо, без поєднання з трьома шкільними випускними іспитами (тоді ЗНО складатиме менше людей)? На це грошей вистачає? Так, це буде крок назад, але це збереже ЗНО. Адже альтернатива тестуванню — корумповані вступні іспити.
Я не думаю, що хтось насмілиться прийняти механічне рішення "скасувати". Але будь-яке рішення не замінить процесу підготовки. Підготувати в нинішніх умовах ЗНО дуже складно. Майже неможливо. Тому в деяких не дуже мудрих головах зріє думка "провести як-небудь".

Це ще більший абсурд. Бо навіть неповноцінне ЗНО в нинішній ситуації, якщо її не змінити, провести буде складно. І річ не лише в грошах…

В УЦОЯО вилучено сервери. Чи зберігався на них банк тестових завдань? Якщо так, то це означає, що "старі" завдання використовувати вже не можна — стався витік інформації? Чи встигнете ви підготувати нові до наступного літа?
Справді, на вилучених серверах зберігався Банк тестових завдань, у якому було близько 40 тисяч апробованих завдань, котрі мають відмінні психометричні характеристики та належні експертні оцінки. Стосовно перспективи їх використання для укладання сертифікаційних робіт — то вона сумнівна. Не знаю, хто прийматиме рішення з цього питання, але я їх до тестів 2016–2020 рр., якщо ЗНО існуватиме, не включав би. Нові завдання підготувати можна. Але це будуть не апробовані завдання, і якою буде якість сертифікаційних робіт — невідомо нікому.

Згідно з рішенням колегії МОН, наступного року в незалежному тестуванні мали відбутися зміни: крім обов'язкового для всіх тестування з української мови і літератури, майбутні випускники обов'язково мали б складати ще два — тестування з англійської та тестування з математики чи історії (на вибір). Цього очікувати?
Знову ж таки, це залежить від того, наскільки швидкими й дієвими будуть вжиті заходи, спрямовані на стабілізацію ситуації в системі: кадрові, технологічні, фінансові.

Чи правда, що активно обговорювалося питання про те, щоб історію зробити ще одним обов'язковим предметом?
Як можна сьогодні говорити про новий предмет, коли стоїть питання про долю всього ЗНО? Але безвідповідальних балакунів у нас вистачало завжди.

Зараз ви офіційно відсторонені від виконання обов'язків директора Центру. Як надовго?
Цього я не знаю також. Мій адвокат, який є кваліфікованим і досвідченим юристом, вважає факт відсторонення незаконним, як і проведення службового розслідування стосовно посадових осіб Центру. Але я точно знаю, що затримка із призначенням директора УЦОЯО працює проти системи зовнішнього оцінювання.

На якій стадії перебуває слідство? Як довго все це триватиме?
Я не можу коментувати проведення слідчих дій, давати їм оцінку та будувати якісь прогнози.

Міністр освіти і науки Сергій Квіт:
Саме зараз ми працюємо над тим, щоб запланувати у бюджеті на наступний рік усі необхідні видатки. Всі загрози, озвучені Ігорем Лікарчуком, — абсолютно реальні. Але ми плануємо не просто зберігати, а надалі розвивати ЗНО. Для того й працюємо.
Володимир Ковтунець, координатор Альянсу Програми сприяння зовнішньому тестуванню в Україні USETI:
ЗНО є в законі про вищу освіту. Невиконання закону може бути підставою для відставки міністра чи й усього уряду. Тому я переконаний — ЗНО не скасують, але труднощі у його проведенні будуть. Заява Ігоря Лікарчука про загрози для ЗНО — крок правильний. На його місці я зробив би так само.

Якщо зараз нічого не почати робити — ситуація ускладнюватиметься. На мій погляд, слідчі вже б мали повернути сервери Центру тестування. Для того, щоб зняти з них інформацію, було вдосталь часу. Якщо це неможливо — можна скопіювати банк тестових завдань і передати їх працівникам УЦОЯО.

Витоку інформації бути не повинно, оскільки є таємниця слідства. І якщо слідчий як посадова особа поширюватиме якісь дані, за це він сам може бути притягнутий до кримінальної відповідальності. Хоча, на жаль, буває таке, що слідчі зловживають своїм службовим становищем. Якщо ж скористатися готовою базою тестових завдань не вдасться, працівникам УЦОЯО доведеться більше попрацювати над завданнями. Знадобиться більше зусиль і більше коштів, адже понаднормово доведеться залучати методистів. Для одного тесту потрібно підготувати в середньому 50 тестових завдань. Це означає, що їх треба напрацювати 500 для кожного предмету і вибрати кращі за якістю та відповідно до специфікації тесту.

Ще одна складність — обмежені часові рамки. Друк тестових зошитів має розпочатися у першому кварталі наступного року. В системі УЦОЯО і в регіонах дуже потужна команда. І я впевнений, що вони здатні витягнути все. Можливо, в тестах буде трохи більше помилок, але зазвичай вони трактуються на користь абітурієнтів. Я впевнений, що ЗНО-2015 не буде останнім. Наступне може бути менш успішним, із помилками, але воно буде. Люди, які працюють у системі тестування, — професіонали, вони віддані своїй справі. А платять їм мало, до речі. Ці люди не відступили перед Табачником. І тепер не відступлять, я впевнений.

5 серп. 2015 р.


Проектом закону "Про освіту" передбачений мінімальний показник наповнюваності класів у базовій профільній школі на рівні десяти учнів. Про це повідомила перший заступник міністра освіти і науки Інна Совсун в інтерв’ю Українській правді. Життя.

"Розумієте, ми витрачаємо дуже велику частку грошей в дуже малокомплектні школи, які ні якості освіти не забезпечують, та ще дорожчі в розрахунку на одного учня в 5-10 разів, ніж міські школи. Але весь процес закриття малокомплектних шкіл триватиме кілька років. Це неможливо одразу передбачити і чітко сказати, коли буде і як. Зараз у нас більше половини шкіл – це школи в сільській місцевості. Загалом по країні третина шкіл – це школи з наповнюваністю класів менше 5 дітей", - наголосила Інна Совсун.

Вона також повідомила, що у зв’язку з цим доведеться вирішувати питання кількості вчителів.

"Так, це дуже складні речі. Але всі країни, які працювали над підвищенням рівня якості освіти, йшли на це. Якщо ми встановлюємо якісь нормативи щодо наповнюваності школи, це автоматично означатиме і звільнення вчителів", - сказала перший заступник міністра.

"У нас припадає 8 дітей на одного вчителя, у сільській місцевості взагалі 6. У Європі – 13-15. Це одна з причин того, чому сьогодні не вистачає грошей на все. Тому що ми витрачаємо більшу частину грошей на утримання малокомплектних шкіл, ми нераціонально використовуємо ті кошти, які є на сьогодні в системі", - повідомила Інна Совсун.

За її словами, при скороченні кількості шкіл, кожна конкретна школа отримуватиме більше коштів. Однак рішення про закриття шкіл прийматимуть місцеві органи влади.

"І тут уже питання того, наскільки вони готові самі це робити. Якісь із них готові йти на такі кроки й укрупняти мережу, інші - воліють відмовчуватись і робити вигляд, що цієї проблеми не існує. Проте відповідальність тут дійсно більшою мірою лежить на місцевих органах влади", - зазначила Інна Совсун.

28 лип. 2015 р.


Відповідно до нової редакції частини другої статті 23 закону призову на військову службу під час мобілізації не підлягають студенти, аспіранти та докторанти, які навчаються на денній формі навчання.
Окрім того, від призову звільняються наукові і науково-педагогічні працівники вищих навчальних закладів, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні представники загальноосвітніх навчальних закладів, за умови, що вони працюють у навчальних закладах за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки.
Нагадаю, 1 липня 2015 року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про внесення зміни до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо звільнення від призову на військову службу під час мобілізації окремих категорій наукових і науково-педагогічних працівників», сказав Ігор Мізрах.
Сильний виступ В.Громового на TEDx ще в 2013 році залишається мегаактуальним сьогодні. Як "антикубувати" вчителів? У мене немає відповіді. Якщо зацікавила, перегляньте ТУТ.
Такий стенд - гарний наочний посібник здорового способу життя. Він наочно демонструє вміст цукру в різних напоях. Сподіваюсь, що разом з учнями ми втілимо цю ідею в життя.

Зовнішнє незалежне оцінювання та державну підсумкову атестацію у 2016 році планується провести за зміненими правилами. Відповідне рішення вже ухвалено Колегією Міністерства освіти і науки України і підписано міністром освіти і науки.

Відповідно до рішення колегії, зовнішнє незалежне оцінювання для бажаючих вступити до вищих навчальних закладів буде проведено з таких навчальних предметів: української мови і літератури, історії України,математики, біології, географії, фізики, хімії, англійської, іспанської, німецької, російської,французької мов.

Результати ЗНО з української мови і літератури, однієї з іноземних мов, а також із математики або історії України будуть зараховані як результати державної підсумкової атестації за курс повної загальної освіти для всіх випускників загальноосвітніх та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації 2016 року.

Державна підсумкова атестація у формі ЗНО для випускників вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації буде проведена з 01 до 31 березня 2016 року.

Випускники загальноосвітніх навчальних закладів складатимуть ЗНО у період з 16 травня до 30 червня.

Ті випускники, які виявлять бажання вступати до вищих навчальних закладів матимуть можливість скласти тести ЗНО з біології, географії, фізики, хімії та російської мови у період з 01 до 30 червня.

Також у 2016 році планується впровадження зовнішнього незалежного оцінювання загальних навчальних компетентностей та використання його результатів під час вступної кампанії. Такий тест при вступі до вищих навчальних закладів складатимуть випускники шкіл, які здобули середню освіту більше п’яти років тому, а також постраждалі учасники акцій громадянського протесту в період Революції Гідності, які отримали інвалідність та військовослужбовці, демобілізовані із зони проведення АТО.

Популярні новини